בניית אתרים – טיפים מבלוג ציידת לבניית אתר תדמית/חנות – חלק 1

web-build

קוראים וקוראות יקרים, דבר ראשון תרשו לי לפתוח בהתנצלות על הזמן שלקח לי לפרסם פוסט בכלל, ופוסט זה בפרט.
מזה הרבה זמן שהתוכן הזה בעצם קיים, אבל לא מצאתי את הזמן והמשאבים כדי להוריד אותו לפוסט ולכתוב אותו.
עכשיו שכל מיני חלקים בפאזל של החיים התיישבו במקומם, יש לי יותר זמן לכתוב לכם, גם לשתף את המידע הזה שרציתי לשתף הרבה זמן, וגם להשחיל סיכום שנה קטן על הדרך.

כחלק מהיותי בלוגר במשך כמה שנים טובות, וגם משימוש בפלטפורמות אינטרנטיות למכירה של עסק משפחתי, צברתי מעט ידע ונסיון בבניית בלוגים וחנות, ויש לי כמה טיפים שאני חושב שאני יכול לשתף אתכם.

אני מחלק את שיתוף הידע הזה לשני חלקים. גם יותר קל לעיבוד, מפוסט אחד ענק, וגם שני חלקים שונים, כאשר אחד הוא יותר היכרות עם העולם הזה, והחלק השני יצלול יותר למימוש וממש איפה רוכשים מה, התקנות וכו.

כמובן שיש ידענים ממני בתחום, וכמובן שהפוסטים האלו לא יהיו מדריך מא׳ ועד ת׳, אלא אוסף של התובנות שלי והכלים שאני מצאתי ובחרתי להשתמש בהם, ואני אנסה להסביר את השיקולים שלי. אני מקווה שהפוסטים האלה יהיו לכם לעזר ומטרתם להנגיש לכם את היכולת לבנות בלוג/אתר תדמית או חנות אינטרנטית בעצמכם, לא לפחד לגשת לזה לבד, לא לפחד לבקש עזרה, לדעת איזה עזרה לבקש וממי ובאיזה שיקולים.

שנתחיל ?

אני מניח שיש חלק מקוראי שבקיאים מאד בתחומי האינטרנט והמושגים שאזכיר כאן, ויש כאלו שמדובר בסוג של סינית עבורם. אני אנסה לבהר חלק מהמושגים, אבל אני כן אצא מנקודת הנחה שמי שקורא את הבלוג שלי, כשהוא נתקל במושג שהוא לא מכיר, הוא מייד בודק אותו, אם הוא לא הוסבר. בטוח שיהיו מושגים שאשכח להבהיר, או שלא יהיו ברורים מספיק.

לפני כמה שנים בשני קווים לא מגבילים, הייתי מעורב שני פרויקטים אינטרנטיים שונים בתכלית, האחד הוא חנות וירטואלית לצורכי עסק של אשתי, והשני הוא הקמת הבלוג האישי שלי, ציידת.

החנות הוקמה כעסק מסחרי לכל דבר ועניין, בעוד הבלוג היה משהו לספק את הצרכים שלי לפרוק את הידע האובססיבי שאני צובר, לטובת קוראים.אני לא חושב שאני צריך להסביר מה היא חנות וירטואלית, שכן רוב קוראי הבלוג כבר קונים ברשת בצורה כזו או אחרת בעשרות חנויות וירטואליות שונות. פריטים, מחירים, סל קניות, צ׳ק אאוט, תשלום, משלוח וכו…

בלוג אישי, הוא סוג של יומן אינטרנטי שבו אני מעלה רשומות (פוסטים) בנושאים שבחרתי לכתוב עליהם. רובכם מכירים ואולי אף קוראים בלוגים שונים בנושאים שונים. כאן יש הזדמנות קטנה לעשות הבהרה בנושא השם של הבלוג. ציידת הוא פרפרזה על סוג של מחלה כמו שחפת/צהבת/אדמת וכו, למי שחולה במחלת הציוד.. לא מדובר בצייד של קניות ברשת (למרות שזה בהחלט אסוציאציה סבירה שהתחברה גם לשם בעקבות תכני הבלוג), ולא מדובר בכותבת אשה, למרות שזה מאד מחמיא לי.

בחרתי בשתי דרכים שונות לחלוטין לממש כל אחד מהנתיבים הנ״ל, אז לפני שנים, ולאחרונה עשיתי (ויחד עם אשתי עשינו) שינוי גדול, ואיחדנו נתיבים במובן הטכני. בעולם אתרי האינטרנט, בעיקר זה של ימינו, יש לכם ולכל מי שרוצה להקים אתר אינטרנט שיש בו תוכן ו/או מסחר לבחור בין שתי אפשרויות מרכזיות:

  1. שירות אירוח Hosted Service
  2. אירוח בניהול עצמאי Self Hosted.

מה ההבדלים אתם שואלים ?

self-hosted-wordpress-vs-free-wordpress

אופציה 1 – Hosted Service – שירות אירוח

באופציה מס 1׳, אתם נרשמים לשירות כלשהו כמו wordpress.com, wix.com או shopify.com  לדוגמא, והם מספקים לכם כבר את כל הכלים לגשת מיידית לעבודה. הם מאפשרים לכם מיידית לעצב את האתר, לייצר חנות בכמה קליקים, ולהתחיל למכור או לפרסם את התוכן שלכם. הם בדרך כלל גם מספקים לכם קישור אינטרנטי (הידוע בשם url בעל המבנה http://www.xxx.com/co.il וכו) שמאפשר גישה מיידית לאתר שבניתם, וכמובן אפשרות לחבר כתובת שרכשתם משלכם (על כך גם אסביר בהמשך), לאותו אתר שמאוחסן אצלם.

הכל מאוחסן אצלם, ואם מספקים שירותי גיבוי (לרוב), עדכון גרסאות אוטמוטי, ובמעט דומה לפייסבוק שרובכם מכירים, אתם מייצרים את התוכן, הם מתעסקים עם כל השאר.

למודל הזה יש יתרונות וחסרונות. בצד של היתרונות הוא כמובן העובדה שעשו בשבילכם חלק מהעבודה, ומאפשרים לכם להתרכז בעיקר, אם זה יצור תוכן, או בניית קטלוג לחנות ולהתחיל למכור בזמן קצר. יש לכם אבא ואמא ששומרים על האתר שלכם, ומטפלים בכל תקלה טכנית אם/וכאשר תצוץ כזו (עקרונית).  לעיתים אלה יהיו שירותים חינימיים, לעיתים בתשלום חודשי, ולעיתים יתחילו תקופה כחינמי ואז בתשלום, או חלק מהפיצ׳רים יהיו בתשלום וכו..

יש יתרונות אדירים בפשטות ובמהירות שבה אפשר לייצר אתר תדמית פשוט, או חנות לממכר מספר לא גדול של פריטים באופן מהיר מאד, קל מאד גם לייצר חשיפה גדולה, כי חלק מהאתרים האלה כבר עולים גבוה מאד בגוגל ומאונדקסים היטב במנועי החיפוש. סתם דוגמא פשוטה, חבר שעשה מכירת בית לפני רילוקיישן בנה בלילה אחד חנות למכירת עשרות פריטים מהבית (בחינם לחלוטין), ואחרי חודש סגר אותה. אתר תדמית פשוט לעסק, שרק צריך כמה דפי מידע ותמונות ועוד ועוד.. קלות ופשטות, time to market הוא שם המשחק כאן.

החסרונות העיקריים במודל הזה, הוא שליטה מוגבלת. שליטה מוגבלת במה ? זה משתנה ותלוי בסוג האתר שאתם בונים והתוכן שאכסתנם, אבל אני אתן לכם כמה דוגמאות. הם יכולים לשנות את התשלום החודשי לפי ראות עיניים, במידה ויש לכם הרבה תוכן שלקח לכם הרבה זמן להעלות (אם זה תוכן טקסט ותמונות, עיצוב, קטלוג חנות גדול וכו), ובעיקר אם האתר משתמש בטכנולוגיה שהיא ״רק שלו״, בבעלותו, לא מערכת פתוחה, אז אתם נעולים. כלומר, אתם בעצם לא יכולים ״לקום וללכת״ ולעבור למקום אחר, כי המחיר גבוה או השירות לא טוב. יש לכם תלות גבוהה ,לטוב ולרע, בספק הזה.

עניין נוסף הוא שאלת השרידות העסקית של אותו ספק. נגיד שהחברה שאצלה מאוחסן הבלוג או החנות שלכם פושטת רגל מחר בבוקר ? מה אתם עושים ? האם בכלל תוכלו בכלל להוציא את המידע שלכם ? האם בכלל תוכלו להשתמש בו במקום אחר ? אתם למעשה תלויים בהצלחה וביציבות העסקית של הספק שלכם לטוב, ולפחות טוב.

בעיה נוספת ומשמעותית היא קידום האתר והיכן הוא עולה במנועי חיפוש. אם תעברו מפלטפורמה אחת לאחרת, וכתובת הקישור לאתר ישתנו, אז תאבדו בבת אחת את כל הקידום והקישורים שלכם שכבר עולים בגוגל. יש לזה פתרונות, אבל הם מאד יקרים.

בעיה נוספת באירוח מהסוג הזה היא העובדה שהפלטפורמות האלה יכולות להחליט ולהגביל אתכם בתוספות ובהרחבות שאתם יכולים להוסיף לאתר שלהם. הם שולטים בכל הניהול, ניטור ובקרה. אתם לא יכולים תמיד לשנות את האתר כראות עינייכם, גם אם לכם זה נראה הדבר הכי הגיוני ומתבקש שיש. זאת נקודה שבה רבים עוברים מאופציה אירוח כזה לאירוח עצמאי, על פי רוב, כאשר הם צריכים שליטה יותר טובה בניהול האתר והתוכן. בימינו, אתרים הם, לעיתים קרובות מאד, עסקים דינמיים שצריכים להגיב לשוק מהר, ולא תמיד הפלטפורמות המארחות מאפשרות זאת.

webhosting

אופציה 2 -Self Hosted

באופציה הזאת גם תזדקקו לרכוש שירות אירוח. רק שבמקרה כזה הוא יהיה שונה בתכלית מהאופציה הקודמת. מה שאתם תרכשו במודל הזה הוא שירות שמאפשר לכם לייצור ולהתקין פלטפורמות אתר אינטרנט מכל ״סוג״ שתחפצו כמעט, על גבי אותו אירוח עצמאי.

האירוח העצמאי בעצם מספק שטח אחסון, תעבורה, חיבור לעולם האינטרנטי, וכל השירותים הנלווים למי שמאחסן את מידע שלכם ונותן גישה אליו  (גיבוי, תמיכה טכנית לבעיות שקשורות לתשתית) וכו..

אם באופציה מס׳ 1 מספקים לכם בית וריהוט לבחור ממנו, ואתם רק צריכים לרהט אותו, כאן מספקים לכם קרקע, ואתם צריכים להחליט איזה בית לבנות ואיך לרהט. יותר מזה, אתם יכולים לבנות כמה בתים שונים ולרהט כל אחד בנפרד. כלומר, אתם יכולים לבנות תחת אותו שירות גם חנות, גם אתר תדמית, כמה אתרים ועוד ועוד, בפלטפורמה שתבחרו, בצורה שתבחרו עם התוספים שתבחרו. אתם גם תוכלו לנהל ולשנות כל דבר בכל זמן.

יתרונות וחסרונות אתם שואלים ?

סוג של חסרון הוא שכאן תעבדו יותר. אין אפס, כאן תצטרכו ללמוד ולהכיר כלים ומושגים שלא הכרתם, לדעת יותר, להבין מעט יותר ולקחת אחריות על דברים שאולי לא התעסקתם בהם קודם. ישנן סוגי תקלות שתקבלו בהן עזרה, וישנן סוגי תקלות או בעיות שתצטרכו לקחת עזרה של בעלי מקצוע עצמאיים בתשלום או שלא בתשלום, וללמוד לפתור חלק מהבעיות לבד.

מצד שני, אתם האלוהים כאן. אף אחד לא מחליט בשבילכם. אם שירות האירוח לא מספק את הצרכים שלכם, או איטי, או יקר, או לא טוב, אתם יכולים לקחת את כ-ל התוכן שלכם ולעבור למקום אחר. זה לא בהכרח יהיה לחיצת כפתור אחת, אבל זה גם לא יהיה ״כלא״ כמו שעשוי להיות בשירותים מהסוג הראשון. מעבר כזה יהיה הרבה יותר קל ועם הרבה יותר דרגות חופש מאשר בשירות אירוח כמו שתיארתי באופציה הראשונה. דמיינו לעצמכם שבניתם חנות וירטואלית שיש בה 800 או 8000 מוצרים, ועכשיו אתם כועסים על shopify ורוצים להעביר אותם לפלטפורמה אחרת.. בהצלחה עם זה.

במודל שבו אתם בוחרים בפלטפורמה פתוחה ועוד באירוח עצמאי, זה יהיה יותר קל, אם תבחרו פלטפורמה נכונה, המעבר יהיה יחסית קל ונטול כאבים מיותרים.

crossroads

מה כדאי לי בין שתי האפשרויות?

עכשיו שלא תבינו לא נכון, אין כאן נקיטת עמדה ברורה לגבי איזה סוג שירות עדיף. מי שמחפש להרים בלוג אישי בזריזות, להתחיל לכתוב,או להקים חנות וירטואלית במהירות ולהתחיל למכור, עם השקעה נמוכה יחסית של זמן ומאמץ, יכול מאד וסביר מאד שימצא את עצמו באופציה מס׳ 1. וורדפרס.קום הוא אופציה מצוינת להשיק בלוג אישי. הרוב מתחילים שם, גם אני התחלתי שם, והייתי שם שנתיים, ואין לי תלונות כלפי השירות שקיבלתי.

יחד עם זאת, מי שמתכנן תשתית לטווח ארוך, עסק שמבוסס על אתר האינטרנט שלו, שהוא עמוד השדרה שעליו מתקיים התוכן או המכירה, רצוי מאד שיחשוב לטווח ארוך, ואז אופציה מס׳ 2 היא ככל הנראה העדיפה, ואני הולך להסביר איך אפשר להכנס אליה בקלות, בלי לפחד יותר מדי ובלי עלויות גדולות מדי.

חזרה בזמן.. הסיפור שלי.. בואו נצלול לטכנולוגיה…

webshop

בחנות

כמה שנים אחורה, רצינו להקים לעסק של אשתי חנות אינטרנטית. אני עבדתי ועודני עובד במשרה מלאה. לא היה לי זמן ויכולת להתעסק בפלטפורמות, התקנה, ניהול, הקמה ותמיכה של דבר כזה. באותם ימים גם היצע האפשרויות הפתוחות/חינמיות/קלות לניהול עצמאי ועוד בעברית, היה מוגבל עד מאד. גם אז, עוד לא היינו בטוחים לאן העסק יתקדם, אבל כן רצינו להשקיע, ורצינו חנות טובה ומקצועית.

מה עשינו? אופציה מס׳ 1 בגרסתה הישנה. הלכנו לחברה שהתמחתה בבניית אתרים (חנויות, אתרי תדמית ועוד) ויחד איתה אפיינו את החנות, אפיינו את העיצוב, והם הרימו לנו חנות אינטרנטית שמאוחסנת אצלם, ולנו כמובן יש גישה לממשק ניהול (back office) וכמובן לחנות עצמה. זאת הייתה אופציה יקרה במיוחד, עשרות אלפי שקלים, אבל בהינתן הדרישות הנ״ל לא היו הרבה אפשרויות אחרות, והעלות הייתה מגיעה להיות דומה גם אם היינו בונים בפלטפורמות פתוחות של אותו זמן באמצעות עבודה של פרילנסרים. אותן פלטפורמות אינטרנט פתוחות היו אז בחיתוליהן ולא בשלות.

גם כן, אין לי טענות או חרטות על הבחירה. החנות עבדה שנים ועודנה עובדת והיינו מרוצים, כי קיבלנו את מה שהיינו צריכים בשעתו, שזה time-to-market מהיר. כלומר, להגיע לחנות פעילה כמה שיותר מהר. יחד עם זאת, עם השנים קרו כמה דברים: הדפדפנים השתנו, התקדמו ונוספו חדשים, מכשירי המובייל נכנסו כאמצעי גלישה מרכזי באמצעות אפליקציות ואתרים שמותאים לסלולרי וטאבלטים.. העולם השתנה.. בנוסף הצרכים שלנו מהחנות השתנו, וכל שינוי שרצינו לעשות בחנות היה נדרש בשעות עבודה, וללא גמישות רבה מצד הספקים. פתאום האתר לא מתאים לדפדפנים חדשים שצצו, לא מתאים לחלוטין למובייל, וכל שינוי קטן כרוך בהתקשרות עם החברה שהפכה פחות ופחות נעימה ומאד יקרה, שכן היא נרכשה על ידי חברה אחרת.

לאט לאט הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לעשות שינוי ולהתקדם בטכנולוגיה והשנתונים ולהעביר את החנות ל 2015/16.  כאן התחלנו לבדוק מה האפשרויות שיש לנו, ואליהן אכנס בהמשך.

blog

בבלוג

הבלוג עבר תהליך מקביל, מעט שונה מהחנות, אבל אפשר למצוא בו קווי דמיון.

לפני הרבה שנים היה אפשרות לכתוב בלוג (יומן אינטרנטי שכזה) רק בפורטלים כמו תפוז, נענע וכו. אבל מהר מאד העולם התפצל לשתי פלטפורמות בלוגינג מרכזיות blogger.com (הידוע גם כ blogspot) ו wordpress.com.

בלוגר, הפלטפורמה של גוגל, היא עוד אחד מהשירותים החינמיים שגוגל הציעה ומציעה. נכנסים, נרשמים ופותחים בלוג בכמה לחיצות, ואפשר להתחיל לכתוב. הוא מחובר חזק למערכת הגוגלים ולשאר השירותים שגוגל מציעה.

WordPress.com הוא אתר אירוח הבלוגים של פלטפורמת ניהול התוכן (CMS – Content Management System) החינמית והנפוצה ביותר בעולם. תנו לי רגע להסביר לכם מה זה אומר. וורדפרס היא חבילת תוכנה לניהול תכנים שמאפשרת לייצר אתרי תוכן. וורדפרס היא חינמית ואפשר להוריד אותה באינטרנט ולהתקין אותה במחשב שלכם, בשרת האינטרנט שלכם, ובכל מקום אחר שתחפצו. יש הרבה פלטפורמות ניהול תוכן שונות, ויתכן ושמעתם או תשמעו על שמות כמו דרופל, ג׳ומלה ועוד, אבל וורדפרס אצליחה להיות מובילה בעיקר בזכות אימות של קהילת הקוד הפתוח ואלפי התוספות (Plugins) ותבניות עיצוב (Themes) שפותחו עבורה. (אנחנו עוד נצלול לזה בהמשך).

וורדפרס.קום פשוט לקחו את הפלטפורמה שלהם, ובנו שירות.. במקום שנתקין לבד, בדומה לבלוגר של גוגל, נכנסים נרשמים ופותחים בלוג, ומייד אפשר להתחיל לכתוב ולפרסם. השירות ניתן בחינם, כאשר שירותים שונים סביבו ניתנים בתשלום (למשל לקשר את הבלוג שלכם לכתובת דומיין שלכם כמו www.mywebsite.com למשל).

שתי הפלטפורמות מעוברתות היטב (ימין לשמאל, עברית, כתיבה בעברית ועוד), ומאד קל לייצר בהן בלוג או אתר תוכן בעברית או אנגלית בפשטות גדולה. באותו הזמן וורדפרס נראתה לי עדיפה כאופציה לטווח ארוך (החלטה שאני שמח עליה), שכן אפשר לייצא וליבא את כל תוכן האתר (דבר שעשיתי השנה) ובכל רגע להיות מסוגל לזוז למקום אחר שבו יש וורדפרס.

נרשמתי לוורדפרס.קום, השתמשתי בתבנית עיצוב ברירת המחדל שלו (בשם Aleph) חיברתי אליו (בתשלום) את zayedet.com וככה נולד הבלוג שהכרתם עד לפני כמה שבועות במתכונתו הישנה. זה היה נהדר ואפשר לי להתחיל לפרסם פוסטים ולשפוך את כל המידע שהיה לי בראש בקצב מסחרר. אם תסתכלו על תאריכי פרסום הפוסטים בשנה/שנתיים הראשונות לבלוג, תראו לעיתים פוסט כל שבוע.. אז גם היו לי פחות ילדים 🙂

עם השנים קרו כמה וכמה דברים: גיליתי את המגבלות של להתארח בוורדפרס.קום. וורדפרס.קום מיועדת,כחלק מתנאי השימוש בה,למטרות של בלוגינג אישי בלבד. כלומר, גם אם הייתי רוצה לעשות דף של סיילים עבורכם ולאפשר לכם לקנות דרך האתר שלי, וורדפרס.קום ימנע זאת ממני כי הוא מיועד לשירותים לא מסחריים, הוא לא מאפשר פרסום כלל, הוא לא מאפשר לך להעלות תבנית עיצוב משלך, אלא רק לבחור רק מכאלו שהוא מאפשר (ובעברית ההיצע מאד מאד מוגבל), הוא מגביל מאד בתוספים (plugins) שהוא מאפשר והוא מאפשר מעקב סטטיסטיקה אחרי הבלוג רק באמצעים שלו, ולא באמצעות כלים הרבה יותר חזקים כמו google.analytics.

ההגבלות האלו התחילו ״לחנוק״ אותי. רציתי להוסיף תוספים שקשורים לקניות, להפצת מיילים ועוד ועוד, אבל בוורדפרס.קום זה בלתי אפשרי, בעוד שבוורדפרס באירוח עצמאי זה קלי קלות.

בנוסף, שנה אחורה, מי מכם שזוכר הכרזתי על  הגרסא האנגלית של בלוג ציידת. זה רעיון שהתבשל זמן רב עד ההשקה.  הוקם גם באמצעות וורדפרס, אבל באירוח עצמאי בארה״ב (לא מסובך כמו שנשמע), כלומר ללא ההגבלות של וורדפרס.קום, כאשר אני התקנתי בו את העיצוב, התוספים וכל דבר אחר שרציתי. זה התהליך ממנו התחילה הלמידה הגדולה, והתכנים שאני משתף כאן. רבים מהרעיונות, הצעות, המלצות, והדחיפה לה הייתי זקוק היו מחבר יקר בשם שרון.ג, שהוא מנוסה מאד בתחום והוא נתן לי את הגירוי וקצוות החוט, כדי להתחיל לחפור ולעשות את הדברים בעצמי. הוא פתח לי את הדלת, אני נכנסתי פנימה. תודה שרון ! 🙂

אין לכם מה לנסות להכנס לאתר כרגע; לצערי השנה האחרונה הבהירה לי שאין לי זמן ומשאבים לתחזק שני בלוגים, והאירוח שבו שמרתי את האתר נעשה יקר, ולכן החלטתי בנתיים להשהות את הפרויקט הזה. יחד עם זאת, הפרויקט הזה לימד אותי כמה זה פשוט (יחסית) להרים בלוג/אתר מבוסס wordpress באופן עצמאי, ולצאת לדרך במהירות. חלק מדרגות החופש, הורדתי את כל התוכן, שמור אצלי, ואם ארצה אוכל להחזיר את הבלוג לאוויר מתי שרק ארצה באירוח אחר.

במקביל וכתוצאה מהלימוד של הקמת האתר, החלטתי להעביר את ציידת לאירוח עצמאי, ולקחת פיקוד ושליטה על כל האתר, העיצוב וניהול האחסון והתוכן שלו, ולצאת מהידיים של וורדפרס.קום.

בעקבות שני התהליכים שתיארתי כאן בחרתי לצאת לדרך של אחסון עצמאי, ואני רוצה לשתף אתכם בידע והנסיון שרכשתי בתהליך הזה בשני סוגי האתרים.

process

איך בונים אתר באירוח עצמאי ?

רשימה כללית של המרכיבים שהיו חלק בתהליך שלי:

1. בחירת הפלטפורמה לאתר – איזה באיזה תוכנה אשתמש לבניית האתר בשכלול הצרכים, תוספות, שפות ועוד.

2. בחירת ספק האירוח, קניית דומיין

3. בחירת תבנית עיצוב לאתר (במידה ויש) ותוספות.

4. הכנת לוגו, באנרים, גרפיקה ועיצוב האתר עצמו.

5. תוספות שדורשות עזרה חיצונית

6. עליה לאוויר

tree

בחירת פלטפורמה

הדבר שלו אני קורא ״פלטפורמה״ היא התוכנה ממנה בנוי האתר שלכם. יש בעולם האינטרנטי הרבה פלטפורמות שונות לצרכים שונים (כאן תתקלו בשמות שהזכרתי כמו Joomla, Drupal, WordPress, PrestaShop ועוד ועוד), מי בקוד פתוח, מי סגור, מי בחינם ומי בתשלום.

הרבה מהפלטפורמות המובילות הן כאלו שבקוד פתוח, ולרוב הן גם חינמיות. זה מאפשר התחלה קלה וזולה, יחסית, ובעיקר מקל על שינויים בהמשך. יחד עם זאת לבחירה בפלטפורמה יש חשיבות מכרעת לתחזוקה וניידות בהמשך.

הנטיה הטבעית, לדעתי, היא ללכת על הפלטפורמות הפופולאריות ביותר, עם התמיכה, התוספים והאפשרויות הרבות ביותר, אך גם זו הפשוטה ביותר. מה הכוונה ? מערכת שמצד אחד תאפשר לאתר שלכם לגדול, במידה ותבחרו להגדיל אותו לכיוונים שונים, ומצד שני תהיה פשוטה להפעלה, יציבה, תומכת בשפות שרציתם, ובעלת עדכונים ותיקוני בעיות תדירים ורציפים, כך שלא תהיו תלויים באנשי מקצוע, או חלילה בחברה אחת, במקרה של בעיות.

אם תתייעצו בקבוצות רלוונטיות תקבלו את כל האפשרויות וכל פלטפורמה תקבל המלצה וקטילה כמעט באותה מידה על ידי אנשים שונים. כמעט כל שאלה כזו מעוררת דיון סוער על זה נגד זה. למה ? סיבות מגוונות, חלקן עיניניות, חלקן קטנוניות, וחלקן של אנשים בעלי אינטרס כדי להציע לכם שירותים אחרי. בגדול, אני משתדל להתרחק ממערכות שהן כבדות לתפעול ותחזוקה, ואלו שדורשות ידע שנמצא אצל מספר קטן של אנשים.

seo

הערה לגבי קידום אתרים: קידום אתרים הוא איזור ממוקד של אומנות טכנולוגית, שבבחירת הפלטפורמה יש לקחת אותו בחשבון.  אני מודה שאני לא מבין ושולט בו על בוריו, אבל אם לפשט אותו, מטרתו הוא לייצר חשיפה לאתר שלכם במנועי חיפוש (SEO – Search Engine Optimization), קישורים באתרים רלוונטים ועוד.. יש מעט מאד אנשים וחברות שיודעים באמת לבצע עבודה טובה ומקצועית בתחום הזה. בדר״כ הן יגבו ה-מ-ו-ן כסף, והוא מיועד לחברות מסחריות שרוצות להיות בראש החיפוש. סביר שתקבלו פניות, או שיציעו לכם שירותים כאלה, ואישית אני ממליץ לכם להיות מאד מאד חשדניים וזהירים, ולהמנע מהשקעה גדולה, לפני שאתם מבינים היטב את התוצר והערך שאתם מקבלים.

כעקרון, רוב הפלטפורמות המודרניות כבר כוללות אפשרויות מובנות לקידום אתרים, שבמידה ותרצו תוכלו להשקיע בחלק הזה יותר בהמשך.

מהרגע שאתם מעלים את הבלוג/אתר שלכם לאוויר, תלוי בתחום שבו הוא נמצא, בהתאם לכמות הכניסות ומילות המפתח באתר, הוא יתחיל לעלות בחיפושים. אני לא קידמתי את בלוג ציידת אפילו בשקל אחד, והיום הוא עולה גבוה בחיפושים עבור מילים מסוימות שהן תכנים שאפשר למצוא אצלי, ויש לפוסטים הללו חשיפה גדולה (למשל קניות באינטרנט).

Wordpress

בלוג ואתר תדמית

עבור בלוג ואתר תדמית, WordPress היא ללא ספק (לדעתי ולדעת רבים) הפלטפורמה הפופלארית ביותר, המותקנת ביותר, ועם מספר התוספים, ערכות עיצוב הגבוה ביותר. לא במקרה, היא סופר פשוטה,קלה ונוחה לתפעול.

כמו שציינתי, אפשר לפתוח בלוג או אתר מבוסס על הפלטפורמה בשירות שלהם wordpress.com ,תחת מגבלות לא מעטות שחשוב להיות ער להן). אני ממליץ זאת רק למי שרוצה לפתוח בלוג אישי. כמוכן, יש אתרים שמאפשרים אחסון מתקדם של wordpress עם יותר דרגות חופש (בתשלום), לדוגמא השירות הזה, אבל אז לא תוכלו לנצל את האחסון לעוד אתרים שאולי תרצו לשמור, אבל זה בהחלט יכול להיות מספיק.

אני בחרתי להמשיך עם וורדפרס גם  לאתר באנגלית וגם לאחסון העצמאי של ציידת, לא רק כי אפשר להעביר את התוכן בפשטות באמצעות כלי יצוא/יבוא, אלא כי זאת באמת פלטפורמה נוחה, פשוטה ויציבה לשימוש הזה, ובעיקר יש לה מערכת עזרים וידע כמעט אינסופית ברשת, בעברית ובאנגלית.

אני חושב שכיום זאת הפלטפורמה הטובה ביותר לבלוג ואתר תדמית (ואפילו לחנות במקרים מסוימים שאסביר בהמשך). בפוסט הבא אסביר כמה פשוט וקל לבנות בלוג/אתר באמצעותה, ולבצע התאמות כמעט ללא הגבלה. גם את הבלוג באנגלית וגם את המעבר של ציידת לאירוח עצמאי, עשיתי בוורדפרס.

חנות

בניגוד לבלוג או אתר תדמית שאין צורך ממשי ״לבצע בו פעולות״, חנות היא עסק יותר מורכב. חוץ מממשק ומראה, יש כאן אסופה של תהליכים עסקיים ולוגיסטיים מורכבים ברקע של מה שנראה פשוט עבור הקונה, כמו קטלוג שעשוי להגיע למימדים גדולים של אלפי פריטים, תמונות, תיאורים, קבצים מצורפים, סל קניות, מחירים, מיסוי, מידות, מאפיינים שונים למוצרים, משלוחים, מלאי, הודעות ללקוח, ועוד ועוד

יש הבדל משמעותי בין בניית חנות עניינית שמטרתה היא מכירה בלבד, לבין אתר עסקי/תדמיתי שמשלב בתוכו אפשרות של קניה (כלומר חנות ש״מוצפנת״/חלק מאתר התדמית).

shop

לצורך דוגמא לחנות ״עניינית״ : חנות בגדים כמו בתמונה מעל. עוד דוגמא, חנות שמוכרת ערכות יצירה וציוד לאמנות (עפרונות, דפים, צבעים, ניירות צבעוניים וכו). אין כאן מקום לקישקושים והמטרה היא לאפשר לקונה לבצע את התהליך הפשוט ביותר מהגעה לאתר ועד לתשלום וביצוע הזמנה, שילוח וקבלת ההזמנה בדואר/שליח. זאת המטרה, בלי לבזבז לו זמן ומשאבים בדפדוף ומציאת קישורים. בדרך כלל חנות כזאת תכלול קטלוג בדף הבית, שיכול לאגד מאות ואלפי מוצרים בקטגוריות ותתי קטגוריות, מוצרים אחרונים, מוצרים נמכרים ביותר, מחירים ברורים, מבצעים ועוד..

Screen Shot 2015-12-30 at 3.28.36 PM

דוגמא לאתר מהסוג השני (תדמית + חנות): אתר של יצרן אופניים,כאלו שאפילו נמכרים בחנויות, שיש בו מידע על הדגמים, על החברה, על הצוות, וגם חנות שמאפשרת לרכוש חלקי חילוף, מוצרים משלמים של החברה (תיקים, ביגוד ועוד).. מטרת האתר היא לספק מידע על המותג, הדגמים ועוד, וגם על הדרך לאפשר רכישה של מוצרים נוספים של החברה. בדרך כלל מרכיב החנות באתר כזה יהיה צנוע ומוצנע יותר מחנות אינטרנטית גדולה. מטרת האתר היא תדמית, והמכירה היא רכיב משני. על פי רוב גם מספר המוצרים יהיה קטן יותר (בודדים עד עשרות), שגם לא דורש ניהול קטלוג ומלאי גדול מדי.

את שני הסוגים של החנויות אפשר לבנות באתרים שמספקים פלטפורמת חנות וירטואלית  (בין אם מבוססת על פלטפורמה חופשית או לא, אבל לא באירוח עצמאי), לרוב חנות בלבד. כבר ציינתי את היתרונות והחסרונות של אירוח מלא ביחס לאירוח עצמאי. כאן גם המקום להגיד תודה לחבר אחר, דן פ., שעזר לי והכווין אותי לבדוק מס פלטפורמות וככה הצלחנו להתמקד בפלטפורומות הרלוונטיות.

מאחר שאנחנו החלטנו לצאת לאירוח עצמאי, סקרנו ובדקנו טוב טוב את האפשרויות שיש בשוק, ושאיתן אנחנו יכולים לבנות חנות מקצועית בזול (יחסית), לתחזק בפשטות (יחסית), מעוברתת (מותאמת לעברית) במידה טובה ושתתאים ללקחים שלמדנו מהחנות הקודמת ותכונות שהיו חסרות לנו (התאמה לדפדפנים, למובייל, צורות תשלום שונות, תוספי רשימות דיוור ועוד ועוד). רצינו פלטפורמה שתהיה מותאמת במידה טובה בעברית, עם אפשרות למכירה גם באנגלית, ובעיקר לניהול קל ונוח של מאות מוצרים, קטלוג גדול ומרוכב עם הרבה תתי ענפים, שילוחים שונים, קופנים, מבצעים, ועוד.

prestashop

האפשרות הצטמצמה לשתי פלטפורמות שמתחברות יחסית יפה לשתי ההגדרות שתיארתי לחנויות, ולא במקרה. האחת, PrestaShop, שהיא מערכת קוד פתוח לבניית חנות אינטרנטית. מדובר בפלטפורמה צעירה, באופן יחסי, אבל שהפכה פופולארית במהירות גדולה בעיקר בזכות הפשטות, הקלות והמהירות שלה, ביחס לפלטפורמות מקבילות. העיברות שלה לא מושלם, אבל כנראה שיותר טוב וקל ממערכות קוד פתוח אחרות, למשתמש העצמאי יחסית, זה שלא שוכר חברה באלפי ועשרות אלפי שקלים שתבנה לו חנות. PrestaShop היא מערכת לניהול חנות אינטרנטית שדומה במודל המבני לוורדפרס, במובן שיש לה גם תבניות עיצוב שאפשר להחליף בהינף קליק, וגם תוספים רבים. היא מתוחזקת על ידי קהילה גדולה של מפתחים, ויש לה הרחבות ואפשרויות רבות. כאן מדובר על פלטפורמה לחנות, שאין לה כמעט כלל מרכיב של ״אתר תדמית״ או אתר תוכן, אלא ניהול של מאות ואלפי מוצרים, קטלוג, מלאים, הזמנות, משלוחים, דיוור, שירותי תשלום, התאמה לשפות ועוד ועוד. חנות נטו.

woocommerce-logo

האפשרות השניה ששקלנו היא שימוש בתוסף של וורדפרס שנקרא WooCommerece. מדובר על תוסף שמאפשר לייצר חנות באתר שנבנה באמצעות וורדפרס. שימו לב היטב לאיך ניסחתי את המשפט הקודם. קודם יש אתר מבוסס וורדפרס, והחנות היא תוסף. התוסף הזה מעוברת בצורה טובה יחסית (כלומר גויר בשפה, מותאם ימין לשמאל וכו) ובהחלט מאפשר ליצור חנויות לא קטנות תחת ממשק וורדפרס. יחד עם זאת, כמו שציינתי, עדיין כל זה מתקיים תחת וורדפרס שהיא מערכת לניהול תכנים. אני חושב שהבחירה באפשרות הזאת מתאימה, כמו שציינתי, למי שרוצה להכניס אלמנט של חנות לאתר תדמית/תוכן למספר לא גדול מאד של פריטים (עשרות עד מאות גג). רק שלא תטעו, מדובר בתוסף חזק מאד שמאפשר בניית חנויות מרשימות מאד. יחד עם זאת, רצוי לזכור שהוא עדיין ״תוסף״ וחייב את וורדפרס סביבו כדי להתקיים. אם אתם צריכים רק חנות או קטלוג גדול מאד, אני לא בטוח שזאת הפלטפורמה המתאימה להשתמש בה. אם אתם בונים אתר תדמית משולב בחנות לא ענקית, כאן תרגישו בבית, וזאת צריכה להיות הבחירה שלכם, ככל הנראה.

אני לא יכול ואין לי כוונה לסקור את כל הפלטפורמות, אני משתף אתכם בצמצום שאני עשיתי מתוך כוונה לקחת אחריות לידי על האתרים, מצד אחד בהינתן יכולת טכנית מסוימת שיש לה, אבל מצד שני בעובדה שאני לא מקצוען בתחום אבל רוצה להיות מסוגל לתפעל את האתרים לבד עם עזרה מועטת יחסית.

blogging-sites

סיכום ביניים וסיכום שנה

החלטתי לחתוך את הפוסט המדובר לשני חלקים, משתי סיבות עיקריות

  1. לא הספקתי לכתוב את החלק השני.
  2. יש כאן בדיוק נקודה עדינה של מעבר מתהליך ההחלטות לתהליך הביצוע. תיעוד תהליך הביצוע דורש יותר זמן ומשאבים בהכנסת קישורים/צילומי מסך וכו.

מרגע שבעצם אתם יודעים מה הוא הכלי שבו תבנו את האתר שלכם, אתם עוברים משלב המה (אתם בונים) ובמה (איזה פלטפורמה) לשלב האיך (איפה, איזה כלים, מה עושים תכלס).

אני מתאר לעצמי, שחלק נכבד מהקוראים והקוראות מחכה דווקא לחלק השני, ולא לדאוג הוא יגיע ממש בימים הקרובים, חלקו כבר כתוב, אבל לא רציתי לעקב את הפוסט הזה עוד ימים רבים, כשאני לא יודע במדויק מתי אספיק לסיים אותו. בחלקו השני של הפוסט, שאני ממשיך לכתוב ממש עכשיו ברצף ואעלה בימים הקרובים, אני אכתוב על

  1. איפה לארח את האתר בארץ או בחו״ל ?
  2. באיזה סוג אירוח ?
  3. איך עושים אירוח עצמאי ?
  4. איפה קונים כתובות דומיין, כתובות אינטרנטיות ?
  5. איפה קונים תבנית עיצוב שמתאימה לצרכים שלי ?
  6. איפה עושים לוגואים, גרפיקה ?
  7. איפה מוצאים אנשים שיעזרו לי כשאני צריך עזרה ? בארץ ? בחו״ל ?

וזה מתחבר לסיכום השנה הקצר שרציתי להכניס לפוסט הזה. הייתי מאד מרוצה והרגשתי מצוין עם הידע החדש הזה, והתחושה של יכולת ליצור יש-מאין בעולם האינטרנטי. מדובר בהרגשה נהדרת של יכולת עצמאית ולקיחת אחריות אישית, שכבר נגענו בה בעבר בנושא ההחלמה מפציעות. בכללי זה כמובן נוגע בעובדה שידע הוא כוח, וככל שאתה יותר עצמאי, גם יש לך יותר דרגות חופש וגם אתה יכול גם לדעת לקבל עזרה יותר טוב, ולהיות יותר ביקורתי כלפי מי שנותן אותה, ולדעת שהוא באמת יכול לעזור לך.

ובצד השני של הדברים, חצי השנה האחרונה הייתה מאד מאתגרת בהיבטים של החיים האישיים, מבחינת הצטרפות של ילד שלישי למשפחה (Game changer !), עבודה, שינה, תזונה, כתיבה בבלוג, וגם פעילות גופנית. רוב התקופה האחרונה ״רדפתי״ אחרי הדברים האלו, ובינהם גם (חוסר) היכולת לכתוב ולפרסם פוסטים בקצב/זמן שאני רוצה. בהחלט לא איך שחשבתי שהשנה תיראה, כשהתחילה. אז האתר נכנס להקפאה, וגם החלטתי להמשיך להתמקד בציידת בעברית, לא רק בגלל שיש לו קוראים רבים, אלא גם בגלל שאני מרגיש שבכתיבה כאן התרומה שלי לאנשים גדולה יותר.

מה אני רוצה לאחל לכם ולי לשנה הקרובה ? (קלישאות, בעיקר קלישאות 🙂 מצד אחד ללמוד לסלוח לעצמכם. הרבה אנשים שפנו אלי בהקשרים שונים של פציעות, ריצה ועוד נושאים שונים, הרגשתי את העובדה שרבים מאד קשים עם עצמם. הצבת יעדים קשיחה ואי עמידה בה היא לא תעודה לכשלון. תהיו מעט יותר רכים עם עצמכם, ועם הבחירות שלכם. מאד קשה לעמוד בתנאים הקשוחים שחלקנו מציב לעצמו. זה לא סותר את הצבת יעדים, אלא את נקודת המבט היותר רחבה והוליסטית עליכם ועל המשאבים שיש לכם כרגע כדי לעמוד במשימות שלכם,תבחרו יעדים ריאליים מפוקחים ותקבלו את העובדה שתנאים משתנים ולעיתים צריך לשנות יעדים, גם באמצע תהליך.

ומצד שני, בקצה של אותו מקל, לאתגר את איזורי הנוחות שלכם. זה מתקשר לאותה קשיחות, כי מה שרבים מאיתנו מפרשים ככשלון, או אי עמידה ביעדים, הוא בעצם ההיצמדות שלנו לאיזורי נוחות ולחוסר גמישות שלנו להתאים את עצמנו למצבים משתנים. למשל לגוון בפעילות הגופנית, בטח ובטח אם הגוף לא מאפשר בגלל פציעה. אם בריצה, אז לשנות את נתיב הריצה מדי פעם, לא התקבע על מסלול אחד, כזה שהנעליים יכולות לצאת אליו לבד בלי הגוף, כי הן מכירות את הדרך בעל פה.. הגוף זוכר, והמיינד זוכר, והוא נכנס לאיזור נוחות והאיזור הזה מסוכן, גם לגוף וגם למיינד, כי הוא מקשה על היכולת להיות דינמי ומגוון, ולהתאים את עצמך למצבים משתנים, ואז אנחנו עם הראש בקיר וחוזרים לפסקה הקודמת.

אז שתהיה לכם ולכן שנה טובה, שנה של פעילות, בריאות, ותזכרו שלפסגת ההר לא איכפת מאיזה כיוון הגעת אליה, ויחד עם זאת שהדרך היא היא חלק נכבד מהתהליך, אה.. ושאין פסגה אחת :-).

שנה טובה

רן

השארת תגובה